Tabung nuffnang sayer :

Tuesday 10 January 2017

Progress Rumah 80%: Pemaju lambat -_-

Sebenarnya aku emo nak bercerita pasal rumah ni. Tak eksaited nak cerita. Tapi sedih and geram pulak. Tapi kita tetap kene cool..bertenang dan bersabar. Jangan cepat melatah. Kalau mengamuk pun xdapat apa. Jadi kita bertenang. Lagipun sebagai pembeli kita kene berbaik dengan developer supaya semua kerja-kerja mcm nk renovate defect, nak dpatkan penalti dorang lewat and klau pihak kita pun ada penalti dapatlah kurangkan. sO win win situation. Jadi bertenang sahaja walau dalam hati ni panas ! 

Sebenarnya aku sign SNP tu September 2014 lagi. Means dat sepatutnya rumah aku tu dah siap September 2016 (ikut tempoh sign snp tu 24months after snp signed). sO sekarang and masuk hari ini aku kira-kira tadi adalah 115 hari lewat. 4 bulan jugak la tuh. sO aku plak semakin eksaited bila email and call developer kata early februari akan siap. Okey kita tunggu sebab bila pergi tengok progress rumah pun memang semua dah siap. Cuma tunggu CF sahaja. Mungkin lm kot proses dapatkan CF tu. Ye lah sebab tu bukan pihak dorang kan? Kita paham. Jadi dalam masa sama dok tahan marah ni, aku pun eksaited dok prepare rumah la. Plan apa nk kene buat. Disebabkan nama aku shj dalam snp nih jadi En suami x boleh nk keluarkan duit KWSP akaun 2 dia. -_- sob sob. Semua perbelanjaan adalah di atas simpanan kami 6 bulan haha. Kesian kan? 6 bulan sebelum baru nk simpan duit. Maklumlah duit kalau awal-awal ni haish memang rasa nak habiskn jek. Ditambah pulak PTPTN ni mintak habiskn. sO terbang RM1000 minggu lepas. keh keh keh.. Nanti aku cite entri lain bab PTPTN yeee.  



Sekarang ni aku menanti dengan sabar jek laaa proses dapatkan kunci rumah. Hurmm yg menjadi kerisauan aku buat masa ni adalah aku dijangka bersalin hujung bulan 3. Adoi sempat ke siap rumah tu??? Kalau boleh sebab mem besar rumah mesti lah nk hias sendiri, nak pilih sendiri apa yang patut macam langsir, grill, warna cat, susun atur barang. Perbelanjaan and semua aku yang uruskan. Kiranya aku akauntan laa haha. Encik suami bagi duit tp share-share la. Hoii tak larat kalau duit seorang jek ! Cuma kami buat yg basic shj dahulu. Tak mampu nak renovate 1 rumah ! Ada lebih lagi kita buat lagi. Lagipun nak terima kehadiran orang baru ni. Tak sabar pulak rasa nak duduk rumah tu 4 orang 2017 nih ! Tahun 2017 nih tahun magic bagi aku hihi.. 

Ok berbalik kepada cerita rumah aku lambat tu. sO aku menanti dengan redha jek laa. Haha lagipun en suami ada call pemaju semalam tya kalau lambat tu mcm mana? Dorang akan bg apa. Pemaju ckp akan refund la berbentuk penalti gitu. Maka aku ada jugaklah gali and korek maklumat berkaitan apa yang patut kita buat kalau pemaju lambat bagi kunci? sO ada la beberapa info yang aku dapat. Pada masa pemaju serahkan kunci tu, dorang akan bagi siap berapa penalti dorang bagi pada kita. Cuma kita kene siap sedia la dalam kepala nih supaya jangan tertipu. Makanye ni adalah pengiraan yang aku dapat 

(Harga Rumah) X 0.10 / 365 hari = Ini untuk kiraan berapa hari pemaju sepatutnya bayar kepada kita laa. 

Then Berapa hari bilangan lewat X dengan harga berapa RM sehari lewat tu. 


Tak paham?? 
Oke meh nak cite 


RM317,000 (harga rumah aku) X 0.10 / 365 = RM86.00 

Aku ada mentioned tadi setakat hari ini rumah dah lewat 115 hari. Jadi pengiraan untuk sebenar adalah 

115 hari X RM86.00 = RM9890 (pemaju sepatut bayar) .

Banyak kan?? Jadinye kalau pemaju bagi kita RM1k tu jangan cecepat terima and sign ye. Selidik dlu mana tahu dia pun ada tolak siap kita interest dari pihak kita yang lewat. Lagi-lagi yang menggunakan loan kerajaan tuh. 

No comments:

Post a Comment