Tabung nuffnang sayer :

Thursday 11 May 2017

Kemas baju-baju lama baby untuk recycle semula ! Jimat atau kedekut??

Lama betul tak bersiaran kan?? Nak dapat buka laptop tu kemain bercinta. Asyik busy memanjang lagi-lagi bila dah ada 2 baby kecik nih. Huhu Smpaikan bos aku siap whatssap mintak aku clear semua email sebab dia nak email pada aku tak dpat. Huhuhu sebenarnya dah 2x aku clear email tu tapi tak tahulaa apa yang cepat sangat penuhnyeee. Huhuhuhu nevermind ! Nanti aku clear email-email yang tak penting. Sekarang ni kita cuba fokus kepada entri yang aku nak up. Haha .. sebenarnya tak ada laah best mana pun entri kali ni sebabnya aku cuma tercuit hati nak menulis bila terlihat baju-baju lama Laana yang masih elok lagi. Sebenarnya mak aku ni suka sngat membeli baju untuk Laana dan harganya boleh tahan jugak laaa. Baju budak-budak zaman sekarang ni kemain mahai kalah mak pak! sO bukan nak kedekut tapi nak berjimat. Ada lagi yang lebih penting kan?? 

sO dah alang-alang nak masuk bulan Ramadhan then dah nak raya pulak kan, aku and mak aku decide why not beli jek sikit-sikit baju untuk raya tu kalau ada sale. Sekarang kalau nak membeli ok lagi laaa berbanding nak shopping time puasa nanti. Penat dahaga tu 1 lah. Tapi yang tak tahannya bila ada 2 babies ni cmne nak shopping secara aman lagi wei?? Ada ketenangan lagi ke untuk belek-belek barang?? Hahaha 100% tak lah kan?? Then bekerja dengan nak berbuka puasa lagi. Huuu baiklaah berbuka di rumah sahaja. Macam biasalaa kalau time puasa kedai makan memang akan penuh. Mana taknya kalau boleh jam 4.00 petang lagi orang dah sibuk duduk untuk booking. Ada yang reserved awal 1 hari la. Jadi baiklaah aku membeli awal-awal apa yang patut. 

sO far untuk Laana of course la tak ada apa-apa masalah. Plus dia pun lambat mmbesar lagi. Kalau beli pakaian pada dia memang puas hati. Hihi boleh pakai lama. sO bolehlah membeli apa-apa baju ke Laana. Cumanyaa kalau untuk Raniya, aku terpaksa buka balik box baju Laana yang dah tak muat. Memang since baju dia newborn lagi memang Rania pakai baju Laana pun. Kesian adik ! Nasib la dik. Macam tu laa gayanya jadi anak nombor 2. Tapi ada juga kami topup baju Raniaa dalam 5 - 6 pasang. Kira ok la tuh ! Lain-lain memang aku pakai yang Laana punya jek. Nak berjimat di zaman ekonomi tgh gawat nih ! Nasib baik anak sama gender sO jadik la turun temurun. Tapi selalunya baju2 ni orang pakai 2 anak jek untuk newborn kan? Dah anak ke 3 ke 4 tu better beli laaa yang baru semuaaa. 

Masa proses screening nak topup baju raya untuk Raniya ni aku buka box baju baby yang lama-lama. Baju untuk jalan-jalan Laana dlu aku memang letak box asing. Mak mak sangat kan sebab baju anak ni ada 2 kategori. Tu belom campur untuk pagi siang malam pulakk. Hahaha okey kalau ikot kategori tu, 1 baju biasa duduk di rumah, 1 lagi baju untuk jalan-jalan. Jarang la pakai sebab baju duk rumah of course lebih nipis dan selesa dan of course seksi ! Hahaha singlet xde lengan + seluar pendek. sO hasil dari pencarian baju lama tu adalaa beberapa helai yang masih cantik dan elok lagi. Macam baru lagi.



Yang kiri tu baju baru Laana untuk raya nanti.  Haha semua tu tok mommy dia belanja. Ada jugak aku beli 2 lai, tapi selebihnya tok mommy belikan untuk Laana kesayangan dia. Yang kanan tu hasil godek-godek box baju lama Laana. Baju Laana yang masih elok aku simpan especially untuk baju keluar jalan-jalan. Raya dah nak dekat kan? Raya nanti umor Raaniya da masuk 4 bln. Kebetulan pulak kan masa tu banyak baju Laana yang cantik-cantik lagi bolehlaaa buat beraya dik. Since da ada byk tu ibu cuma topup 2 lai jek baju baru cantik untuk Raaniya. Nak berjimat untuk benda yang rasanya boleh untuk dijimatkan. Hahaha bahasa kelaut sangat ! Banyak benda nk dibeli tahun nih. Sebabnya kami tunggu rumah siap untuk renovate sikit, beli perkakas apa yang patot dan pasang itu ini. Mau habis beribu tuh ! *picit kepala*


Tengok la apa hasil pencarian aku kat bawah. Yang mentah elok lagi aku simpan. Haha yg dah berbulu tu dah pakai untuk harian jek. Sekarang baju bdak2 lagi mahai dari orang dewasa tau !

baju belang kat atas tu jek yang baru beli. Tengok laaa dress putih and bunga merah ni. 2 dress ni memng macam baru lagi. Rasanya bunga merah tu baru pakai 2x jek.. 

seluar pun ado. ahaha.. Ok la ada 4 lai yang masih elok nih ibu cuma topup baju raya dalam 2 - 3 helai jek lagi.. 

baby ni aku lebih suka dia pakai baju simple jek and tak tebal or over. Biar la simple and selesa dia. Haha lagipun baby ni kejap jek boleh bergaya nak nak kalau musim raya. Lepas tengahari tu baju kemana semua kemana. Pakai pampers jek laaa sebab panas kan??

nah baju Nia 1 . hahaha sempena Padini buat sale aritu. Aku apa lagi membeli juga untuk Raaniya. Cantik kan?? masa offer aritu baju ni RM19.00 jek. Memang berbaloi shopping time sale di Padini. Tapi kene pergi awal laaa. Nanti ibu top up lg baju raya untuk Nia.

Mek Raaniya

Hmm yang bawah ni of course laaa Laana punya. Banyak gler tak campur semua lagi nih. Haish laa mek jangokss sorang tuh. 



Haha takpelaa orang lain sibuk travel sana sini, beli itu ini. Kami pakai yang mana ada and berjimat selagi boleh. Lagipun banyak benda nak dibuat tahun ni. Hal rumah belum selesai. Hal nak uruskan perbelanjaan anak ke-2. Kalau nak travel pun tunggu laaah paling tak pun Raniya dah umur 2 tahun iyeee??? Pening kepala mak nak melayan kerenah bebudak ni kalau nak berjalan dengan anak kecil yang masih belum faham apa-apa.

No comments:

Post a Comment